درابتدای این نشست، آیدین مهدیزاده با اشاره به اینکه دوسالانه خوشنوسی درردیف ارزشمندترین دوسالانهها به شمارمیرود، گفت: از ایران همواره بهعنوان کشوری یاد میشود که در زمینه خوشنویسی دارای پیشینه و قدمتی درخشان است. کشورهای همسایه نیز بهخوبی از ظرفیت گسترده ما در این زمینه مطلعاند و هنرمندان صاحبنام ایرانی را در جشنوارهها و داوریهای خود مشارکت دادهاند. لطافت خط ایران مثالزدنی است و لازم است که این میراث گرانبها به نسلهای آینده منتقل شود.
مهدیزاده با تاکید براینکه دوسالانه خوشنویسی از گذشته تا امروز در راستای مطالبات هنرمندان شهرستانی حرکت کرده است، اضافه کرد: بهطور قطع، انتخاب قزوین بهعنوان پایتخت خوشنویسی ایران حرکت شایستهای بوده است، بهخصوص که در سالهای اخیر با برگزاری دوسالانه، شاهد خروجی مطلوبی بودهایم. ناگفته نماند که مجموعه دارالکتاب، معاونت قرآنی، مجموعه شهرداری و استانداری استانهای تهران و قزوین هم در پرباری این رویداد نقشی بهسزا ایفا کردهاند. تلاش ما هم در دفترهنرهای تجسمی، برقراری همنشینی بین این نهادها بوده است.
علی هوشمند، مدیرکل وزارت فرهنگوارشاد اسلامی قزوین و دبیر این دوره از جشنواره گفت: تقریبا همه ما در بین مطالعات متفرقه و دانشگاهیمان، درباره انقلاب صنعتی خواندهایم، اما شاید کمتر کسی به این نکته برخورده باشد که انقلاب صنعتی محصول مستندسازی علم و اختراع خط بوده است. درواقع زمانی که ۷۰۲۵ سال قبل خط اختراع شد، اتفاق ویژهای شکل گرفت تاامروز که خط بنا به متقضیات زمانه، ارتقای و صیقلیافته و در جامعه جاری و ساری شده است. ما در ایستگاه آغازین هشتمین دوسالانه خوشنویسی در سیاستگذاری این دوره تغییراتی ایجاد کردهایم. بهطوری که امسال برای اولین بار و طی ۱۶ سال گذشته، یادبود سیدعلیاکبر گلستانه را در بطن دوسالانه برگزار میکنیم. ازهمه مهمتر این که در این دوره، به خط «تعلیق» نظر کرده و تلاشمان این بوده تا با محورقراردادن این خط، آن را از فراموشخانه اذهان بیرون بیاوریم. از سوی دیگر، خوشنویسی نوین را بهعنوان یکی از بخشهای این دوره انتخاب کردهایم و قصد داریم بحث پژوهش در این دوره پررنگتر از گذشته شود.
دبیر هشتمین دوسالانه خوشنویسی ملی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دوره از دوسالانه شاهد آن خواهیم بود، این است که در راستای تقویت اقتصاد هنر، به هنرمندان اختیار دادهایم تا قیمتگذاری آثار خود را بهعهده بگیرند.
در ادامه نشست، مهدیزاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا دوسالانه تاامروز بینالمللی نشده، گفت: طبعا هر رویدادی زاییده شرایط است و اگراین امر تاامروز صورت نگرفته، یک دلیلش به خاطر کمکاری ما بوده است. بااینحال امسال با نگاه بینالمللی به برگزاری این رویداد پرداختهایم و با استفاده از حضور سخنرانان خارجی، برپایی نشستهای آموزشی و اعزام هنرمندان به نمایشگاههای منطقهای، سعی کردهایم به دوسالانه رنگوبوی بینالمللی دهیم. بهطوری که درحال حاضر، کشور عراق درخواست کرده است تا میزبان بخشی از آثار نمایشگاهی این دوره باشد. ما دوسالانه خوشنویسی را بهعنوان بانک اطلاعاتی قدرتمندی میبینیم، ضمن اینکه میخواهیم آرام آرام از واژه «اختتامیه» فاصله گرفته و به جای آن، کلمه «تقدیر» را جایگزین کنیم، چراکه کار ما با برگزیدگان این دوسالانه بعد از طی شدن روزهای برگزاری، تازه شروع میشود و قصد داریم برگزیدگان را موردحمایت قرار دهیم. همانطور که بعد از پایان جشنواره تجسمی جوانان، برگزیدگان به بنیاد ملی نخبگان معرفی شدند.
هوشمند در پاسخ به سؤال خبرنگار «جامجم» مبنی براینکه چرا از بین اقلام ششگانه خط، تعلیق محور این دوره از جشنواره قرارگرفته است نیز گفت: ما این کار را مانند یک تکلیف برای خود قراردادهایم. بهخصوص اینکه هدفمان تقویت خوشنویسی و شاخههای مختلف آن است. اصلیترین دلیلی که رویکرد بیشتری به خط تعلیق نشان داده شده به دلیل اجماع و دیدگاه مشترک شورای سیاستگذاری دراین دوره بوده است. ضمن اینکه تعلیق، هویت ایران است و از این جهت میبایست شناخت و معرفی بیشتری نسبت به آن صورت بگیرد.
علی اشرف صندوق آبادی، عضو شورای سیاستگذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی ملی نیز در ادامه پاسخ به این سؤال اضافه کرد: یکی از تصمیمات این دوره این بوده که انجمن موظف است تا به برخی از خطوط ششگانه بهخصوص؛ تعلیق توجه ویژهای داشته باشد. این مسأله میتواند باب آموزش را هم بازکند و جوانان بسیای را به سمت فراگیری این خط تشویق کند.
در پایان این نشست از پوستر این دوره از دوسالانه خوشنویسی رونمایی شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تیم بسکتبال زنان استقلال پس از چند دهه برای حضور در لیگ برتر آماده میشود
سوسن اصلانی، نوازنده پیشکسوت سنتور در گفتوگو با «جامجم»:
در گفتوگو با مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد